Accept

Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) oraz podobne technologie w celu świadczenia usług, dostosowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkowników oraz w celach statystycznych i reklamowych. Możesz zawsze wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że cookies będą zapisane w pamięci urządzenia. Więcej w Polityce prywatności

Systemy Sterowania Ruchem

W Warszawie i w innych dużych miastach istnieją już systemy sterowania ruchem miejskim. Typowy system sterowania ruchem składa się z następujących elementów składowych:

 

  • wyspecjalizowane podsystemy wykonujące poszczególne zadania,
  • centrum sterowania, gdzie są zbierane i przetwarzane informacje. Tutaj koordynowane są również prace wszystkich urządzeń.
  • trzeci elemement to sieć służąca komunikacji pomiędzy poszczególnymi elementami systemu.
     

Systemy sterowania usprawniają ruch w dużym mieście i zwiększają niezawodność transportu miejskiego. Systemy sterowania ruchem przyczyniają się do ograniczenia degradacji środowiska poprzez zmniejszenie emisji spalin do atmosfery i poziomu hałasu.

 

W zintegrowanych systemach sterowania ruchem stosuje się różne technologie, które pozwalają na zwiększenie przepustowości miast, zwiększenie bezpieczeństwa oraz lepszą organizację transportu miejskiego.

 

Stosuje się, między innymi:

 

  • systemy monitoringu wideo, dzięki którym mozna zwiększyć bezpieczeństwo w mieście,
  • systemy nadawania priorytetów wybranym pojazdom, co usprawnia działanie służb porządkowych i ratunkowych. Stosuje się także uprzywilejowane pasy dla autobusów, które dają pierwszeństwo komunikacji miejskiej (popularyzacja komunikacji miejskiej).
  • systemy sygnalizacji świetlnej, które umożliwiają zarządzanie płynnośią ruchu samochodów. Niektóre systemy sygnalizacji świetlnej pozwalają na dostosowanie świateł do pory dnia i natężenia ruchu.
  • znaki zmiennej treści, które mogą przekazywać zmieniające się treści i informacje dla uczestników ruchu drogowego w mieście.

 

Zbieranie informacji na temat ruchu miejskiego

 

Informacje na temat płynności ruchu miejskiego mogą być zbierane w różny sposób. Dostępne są już bardziej iinteligentne systemy, za pomocą których możliwe jest, na przykład, dostosowanie ruchu tramwajowego w mieście do aktualnej sytuacji. W takich systemach stosuje sie, między innymi, znaki (tablice) zmiennej treści które wyświetlają informacje w zalezności od monitorowanych na bieżaco danych.

 

Symulacja ruchu w mieście (symulatory ruchu miejskiego)

 

Zbieranie informacji na temat ruchu miejskiego jest waznym elementem i może wpływać na płynność ruchu pojazdów, czy określenie czasu oczekiwania na pojad np. tramwaj. Nie mniej ważnym elementem mogą być tzw. symulatory ruchu miejskiego.

 

Tego rodzaju symulatowy pozwalają, między innymi, na:

  • przeprowadzenie symulacji rzeczywistego ruchu drogowego i zdefiniowanie parametrów symulacji (np. liczba pojazdów),
  • wizualizację przeprowadzanej symulacji,
  • edycję tras w badanych symulacjach

Symulatory ruchu miejskiego pozwalają na dostosowanie systemów sterowania ruchem do aktualnej sytuacji.

 

Poszukiwanie nowych sposobów na zwiększenie płynności ruchu

 

Wciąż poszukiwane są sposoby na zwiększenie płynności ruchu miejskiego. Jednym z ciekawszych sposobow może być zastsowanie telefionii komórkowej i znaków zmiennej treści do ulepszenia istniejących systemów i symulatorów. Trwają prace badawcze nad rozwojem i opracowania nowych metod poprawy ruchu w mieście (patrz: opracowanie innowacyjnej technologii  monitorowania i zarządzania ruchem w mieście z wykorzystaniem narzędzi do symulacji ruchu drogowego oraz mobilnych znaków zmiennej treści”).